זכיינות בתי קפה – למי זה משתלם?
תחום הזכיינות בארץ התרחב מאד בשנים האחרונות ורבים מבקשים להפוך לזכיינים של בתי קפה. זכיינות בתי קפה כרוכה במספר דברים שבלעדיהם לא ניתן לעבוד בשיטה זו.
זכיינות בתי קפה מצריכה השקעה גדולה בהקמת הסניף ולרוב דורשות חברות האם מהזכיין להשקיע מהונו שלו ולא רק בצורת הלוואות לצורך העניין. דבר שני שנדרש לא אחת הוא תשלום חד פעמי עבור הזיכיון והעברת תמלוגים לחברת האם מרווחי הסניף. מדובר בעצם בהשקעה כספית לא קטנה שלא כל אחד יכול לעמוד בה כאשר הדרישות להקמת הסניף הן מאד קפדניות בכל הנוגע למיקום, גודל, ריהוט, תפריט וכדומה.
זכיינות בתי קפה מצריכה גם הבנה בתחום. מאד קשה יהיה לקבל זכיינות בתי קפה ללא נסיון קודם בניהול או הפעלה של עסק בעל אופי דומה. אנשים שלא עבדו מימיהם בתחום המזון לא ידעו את המחויבות העצומה שיש לבעל בית קפה כלפי לקוחותיו, את הימים והלילות שעליו לעשות בעסק שלו על מנת לדחוף ולקדם אותו, על פתיחת הקפה גם בשבתות ובחגים וכיוצא באלה.
למי זה מתאים?
זכיינות בתי קפה מתאימה לאנשים שונים ובראשם כאלה שיש להם הון התחלתי להקמת העסק וכאלה שיש להם ניסיון כלשהו בתחום המסעדנות. אנשים כאלה המבקשים זכיינות בתי קפה צריכים להיות גם אנשים מאד גמישים ביכולתם לקבל מרות מחברת האם. חשוב לזכור כי את הניהול הכללי של הרשת עושים בחברת האם והדבר משליך על כל סניפי הרשת. כלומר, לבעל הסניף אין ממש עצמאות מלאה בניהול המקום שלו, אלא שהוא חייב להישמע לנוהלי חברת האם בכל פרמטר כמעט, החל מהניהול הכלכלי של הסניף, ניהול השיווק והמכירות, נוהלי העבודה במקום, התפריט וכדומה.